Larissa-in-Malawi.reismee.nl

De laatste keer..

De laatste week, alle dingen voor de laatste keer doen.. Laatste keer project, laatste keer fietstaxi, laatste keer minibus, laatste weekend hier, laatste keer spelletjes doen met elkaar,laatste keer eten in Doingoood huis, laatste keer wassen (dat ga ik dan niet missen) laatste keer uiteten. Ik wil nog helemaal niet dat het de laatste keer is!

Gelukkig was het echt een topweek! Vorige week nog 4 dagen project gehad, heel veel leuke dingen gedaan met de kids. Wat ik heel bijzonder vond dat een meisje van 12 jaar, wat niet kon tellen i.v.m.geen goedeopvoedomstandigheden, nietnaar school gingen daardoor enorm achterliep, zij totaal geen idee had wat alles inhield, heb leren tellen tot 20 en geholpen met rekenen. Zij was zo enorm blij en ik zo enorm trots op haar heel bijzonder, zo’n klein iets, heeft zo veel waarde!

Ook hadden Thea en ik een voetbal gekocht, binnen een paar minuten 16 jongens nog nooit zo blij en fanatiek zien voetballen, wij stonden versteldtof daar doe je het voor! Nog zoveel dingen hier te doen, ik zit er nu zo midden in, gelukkig zijn er andere vrijwilligers die verder gaan op mijn project! Thea blijft sowieso nog nu dat scheelt, het was super samen op het project, tof om het met elkaar mee te mogen maken,

Afgelopen donderdag had ik dan echtafscheid op mijn project, op het schooltje gaven Thea en ik nog een leuke les! De juffen waren beetje moe, sliepen wat en lieten dus alles aan ons over, prima wij doen ons ding wel. Na de les deelde ik spekjes uit de kinderen vonden het heel lekker, ook de juffen wilden het 2e rondje niet overgeslagen worden en schreeuwden het hardst ongeveer haha, missie geslaagd!

In het weeshuis leek het mij leuk om de lunch te verzorgen. De kinderen krijgen namelijk elke dag hetzelfde. Dus Thea en ik gingen wentelteefjes bakken met ijs en banaan. Helemaal in Afrikaanse stijl want de stroom lag eruit dus wij zaten lekker buiten op een vuurtje zo’n 3,5 uur lang letterlijk en figuurlijk voor een heel weeshuis wentelteefjes te bakken! De tijd vloog, de kinderen kwamen 1 voor 1 uit school, konden even kleuren en stickeren en daarna aanvallen! Zij vonden het heerlijk en zeker het ijs was heel bijzonder ondanks dat het wat gesmolten was omdat de stroom er al uren uit lag haha! Ook de aunti’s, tuinmannen, juffen allemaal bleven zij en aten gezellig mee! Na het eten kreeg ik nog een officieel afscheid van de kids met liedjes en een mooie stof als cadeau van het weeshuis. Een oorkonde van Doingoood. Heel leuk om mee te maken en dat zij hier de tijd voor nemen, het was een gaaf afscheid. Ook had ik nog tandenborstels meegenomen, alle kinderen en aunti’s kregen er 1, ik heb kinderen nog nooit zo blij gezien met een tandenborstel top! Ik ga het project en alle lieve kinderen zeker missen!!!

Afgelopen vrijdag stond er nog een weekendje weg op de planning naar Senga Baydat ligt aanLake Malawi, het mooiste meer van Malawi daar moet je gewoon zijn geweest! Het was weer een hele ervaring, met alle 10 de vrijwilligers op 1 kamer slapen, alsof dat nog niet genoeg was met zijn 14en 1badkamer delen, om 5 uur wakker worden niet eens van het licht maar ook van de vissers die terugkwamen met heel veel vis dus het rook heerlijk in onze kamer.. Gelukkig konden wij nog heerlijk bijkomen aan het meer, lekker zwemmen, in het zonnetje nog de hele middag uno gespeeld met wat publiek, zo’n 20 kinderen die om ons heen stonden of nouja bijna op ons stonden. Wij leken wel een attractie, ook hier ging soms het vrijwilligerswerk door en deden wij in het meer wat spelletjes of zongen liedjes met de kids! Soms kwamen er volwassenen naar ons toe die met ons op de foto wilden. Bizar om mee te maken, het hoort erbij in Afrika. Het was genieten een moment om nooit meer te vergeten!

Ook was de hele stad in rep en roer want er vond een soort festival plaats en Busy Signal kwam optreden. Na wat liedjes te hebben geoefend waren wij er ook klaar voor om te gaan. Grappig om een keer mee te maken, ook daar valt de stroom gewoon uit zijn er wat mankementjes maar dat maakt toch allemaal niet uit, gewoon lekker dansen en zingen, het blijft Afrika!

Het was een topweekend met alle 10 de vrijwilligers een mooie afsluiting!!

Toch was het weer heerlijk ‘’thuiskomen’’ zondagmiddag, wij waren toe aan een lekkere douche het voelde vertrouwd en echt als thuis. Wij hebben ook heerlijk geslapen die nacht. Maandag ging ik nog een dagje mee met het project van Ellen en Myrthe, een weeshuis van 0-5 jaar. Het is bijzonder om naar verschillende projecten te gaan omdat het op ieder project weer anders is. Ach en al die schattige baby’s heerlijk geknuffeld, maar ook heel heftig om te zien, zoveel bedjes naast elkaar, al deze kinderen die niet in een veilige thuissituatie kunnen worden opgevoed, maar in een weeshuis waar er nooit een plekje is voor jezelf en altijd chaos is geen rust. Veel kinderen zijn onder voedt die hier binnenkomen en starten met een achterstand. Toch is het heel gaaf dat er mensen zijn die dit werk kunnen doen, anders overlijden deze kinderen omdat niemand voor hen kan zorgen. Het is een dubbel gevoel, ik zou er zo weer een paar willen meenemen..

Nog een laatste rondje over de craftmarkt met Ellen gelopen, een gave jambe gescoord na zo'n 10 keer onderhandelen en 10 rondjes te hebben gelopen haha het was weer een ervaring, de laatste keer douchen met een kaarsje en de laatste keer pannenkoeken eten 's avonds laat, want javan stroom kan je nooit op aan!

Nog even een stukje over het sponsorgeld, niet te vergeten natuurlijk!! Thea en ik hebben ons geld bij elkaar gelegd en hadden zo een mooi bedrag om te besteden aan ons project. Samen in overleg met het echtpaar van het weeshuis en Janneke is er besloten om een speeltuin te maken voor de kids (zowel de weeskinderen en de schoolkinderen kunne hier gebruik van maken), wat ik heel gaaf vind dat verdienen zij echt. Ook wordt er een tv aangeschaft voor de kinderenen al het achterstallig onderhoud wordt bijgewerkt. Foto’s volgen op mij blog van de speeltuin! Nogmaals super bedankt voor iedereen die gesponsord heeft namens de kinderen!!!

Dan is nu toch ook echt de laatste dag aangebroken. Bedankt lieve huisgenootjes voor deze geweldige tijd, de leuke avonden/weekenden en gezellige gesprekken! Het was een avontuur om nooit meer te vergeten. Tionana in Nederland in het Doingooodhuis haha.Vanavond nog een keer met elkaar uiteten! Vannacht vlieg ik weer terug naar Nederland..

Afrika, Malawi je was geweldig, ik ga het missen!!!

Tionana, zikomo! Tot ziens, bedankt!

Liefs Larissa

Reacties

Reacties

Nikki

Je verhaal is weer een plezier om te lezen!!! Gelukkig heb je het leuk en goed "afgesloten". Kijk uit baar de rest van je verhalen en foto's!! Goede terugreis!!! Tot snel

Natasja

Wat een mooi verhaal en wat een mooi project. Wat dien jullie goed werk! Met tranen in mijn ogen je laatste project verhaal gelezen. Goeie reis en tot gauw!

Nathalie

Wat is de tijd omgevlogen! Goede terugreis en sterkte met acclimatiseren in Nederland????.

Nathalie

Smiley pakt'ie niet...

Mam

Hey moppie, hele ervaringen opgedaan. En lief hoe je verteld over de kinderen, je zou ze allemaal mee willen nemen!!!!! En dan je lieve huisgenootjes, Thea ik vind het heel lief dat je meegaat naar het vliegveld, Top hoor!
Bedankt lieve huisgenoten dat jullie het met elkaar zo leuk hebben gehad en alle ervaringen met elkaar heb kunnen delen. Maar fijn morgen weer bij ons, kijken wij ook naar uit!!! xxx

Aga

Mooi verhaal Sis,we zitten hier met tranen in ons ogen je verhaal te lezen,heftig allemaal zeg!!!Je zal het wel missen allemaal.Goede vlucht !!! Groetjes Francis en Aga

Anneke@Doingoood

Hi Larissa, wat vliegt de tijd... zeker in Afrika! Met plezier heb ik verhalen van je gelezen. Het zal best even afkicken zijn in NL ;-) Gaaf dat jullie de speeltuin kunnen "geven"aan het project! Daar gaan de kids zeker veel plezier aan beleven! Tof! En alvast een goede reis naar huis gewenst! En je weet.... Afrika blijft! :-)

Mirjam

Wat een verhaal, ik ben er echt van onder de indruk, je schrijft heel goed en beleef het helemaal mee. Je bent echt een grote ervaring rijker. Je hebt echt een top tijd gehad.....het zal zeker weer wennen voor je zijn in NL. Met het sponsorgeld hebben jullie een leuke besteding gevonden. Goeie reis terug en tot......daar hebben we nog even niet over.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood